
 UNITED STATES DISTRICT COURT
FOR THE DISTRICT OF RHODE ISLAND

QUANTUM ELECTRONICS CORPORATION :
     Plaintiff :

:
v. : C.A. No. 93-0208-L

:
CONSUMERS UNION OF UNITED :
STATES, INC. :

Defendant :

MEMORANDUM AND ORDER

RONALD R. LAGUEUX, Chief Judge.

This matter is before the Court on the Motion for Summary

Judgment filed by defendant, Consumers Union of United States,

Inc. ("Consumers Union").  Pursuant to Fed. R. Civ. P. 56(c),

Consumers Union seeks summary judgment in its favor on each of

the four counts contained in the Complaint filed in this action

by plaintiff, Quantum Electronics Corporation ("Quantum"). 

Quantum's claims arise from an October 1992 magazine article in

which Consumers Union criticized the safety and effectiveness of

an ozone generating air purification device manufactured by

Quantum.  Counts I, II and III of the Complaint set forth claims

for defamation, while Count IV avers a claim for product

disparagement.

I.  FACTS

The Court begins with an overview of the extensive factual

record produced by both parties for the purpose of this motion. 

The following facts are undisputed, except where noted. 

Consumers Union is a New York not-for-profit corporation that



     1Quantum is not affiliated with Alpine.

2

publishes a monthly national magazine, Consumer Reports, in which

various consumer products are tested and reviewed.  Quantum is a

Rhode Island corporation that manufactures and sells ozone

generating air purifiers.  In the October 1992 issue of Consumer

Reports, Consumers Union published an article entitled "Household

Air Cleaners" (the "article").  The article included comparative

reviews of several types of air cleaners including filtration

systems, electrostatic devices, and ozone generators.  Two ozone

generators were reviewed:  the Alpine 150, manufactured by Alpine

Air Products ("Alpine"), a Minnesota company, and the Panda Plus

Q11 (the "Panda Plus") which is manufactured and sold by

Quantum.1

Quantum filed this lawsuit alleging that the article

published by Consumers Union contained several falsehoods which

were defamatory and disparaged Quantum's product.  Specifically,

Quantum complains that Consumers Union concluded in the article

that the Panda Plus is "not acceptable" because it emits ozone at

a level which exceeds Federal government standards promulgated by

both the Occupational Safety and Health Administration ("OSHA")

and the Food and Drug Administration (the "FDA").  Pertinent

portions of the article follow:

Ozone can purify drinking water, disinfect
mildewed boats, and deodorize fire-ravaged
buildings.  But ozone is also a toxic gas, a
component of smog, with no known beneficial heath
effects.



3

The U.S. Occupational Safety and Health
Administration limits ozone exposure in industrial
settings to 100 parts per billion (ppb) over an
eight-hour day, six days per week.  At that level,
ozone irritates the eyes, makes the throat feel
dry, and stresses the lungs.  The U.S. Food and
Drug Administration has set a limit of 50 ppb for
the ozone from electronic air cleaners.  That's a
sensible limit for the home, in our judgment.

Given those facts, an ozone-generating air cleaner
would seem a contradiction in terms.  But the
makers of the Alpine 150 and the Quantum Panda
Plus Q11 would like you to believe otherwise.

The article noted that a Minnesota court found Alpine guilty of

consumer fraud for claiming that ozone provides health benefits

and representing to consumers that Alpine's ozonators emit only

harmlessly low levels of ozone.  The article then stated:

The Quantum's maker is more circumspect, saying,
for example, that its ozone generator "running at
full capacity continuously in a room measuring 10
by 15 feet, will produce an ozone concentration
that is half the OSHA limit."

. . . .

When we tested the Alpine and Quantum under a
variety of conditions, they almost always produced
ozone levels well above the FDA's limit of 50 ppb.

In a sealed test chamber, the Quantum generated
150 ppb of ozone on its Low setting, 2700 ppb on
High after 15 hours of operation. . . .

We also ran each unit at its high ozone setting
for at least 24 hours in a chamber set for one
complete air change an hour.  The Quantum produced
700 ppb . . .

We judge both the Alpine 150 and the Quantum Panda
Plus Not Acceptable.

. . . .

Ozone generators have limited value in unoccupied
spaces.  But we don't think they belong where people
breathe.



     2Quantum alleges that Consumers Union concluded the Panda
Plus was ineffective based on odor removal tests performed only
on the Alpine ozonator.  Consumers Union admits that it only
tested the Alpine for odor removal, and the article itself
states, "The Honeywell F59A, the Austin Air Sierra, and the
Alpine 150 claim to be able to remove [tobacco smoke] odors, so
we tested them in a chamber reeking of tobacco."  Consumers Union
argues that because the Alpine and Quantum ozonators function on
identical principles, the results achieved on the Alpine can be
generalized as indicative of the effectiveness of both ozonators
at removing smoke odors.  Quantum has produced no facts to
dispute this conclusion. 

4

Finally, the article concluded, "We wouldn't recommend an ozone

generator even as a last resort.  The two in the Ratings, the

Alpine 150 and the Quantum, weren't very effective.  They can

also produce unhealthy levels of ozone."2 

The Panda Plus is an ozone generating air cleaning device

manufactured and sold by Quantum.  The Panda Plus is designed to

clean the air by generating ozone, a gas composed of three oxygen

atoms which serves to break down the molecular structure of other

airborne gases through the process of oxidation.  At least three

federal agencies have established safety standards that set out

maximum acceptable levels of ozone.  First, OSHA limits exposure

to ozone in industrial settings to 100 ppb.  28 C.F.R. §

1910.1000 (1994).  Second, the Environmental Protection Agency

("EPA") has set 120 ppb as the limit for ozone in outdoor air. 

40 C.F.R. § 50.9 (1994).  Third, the FDA has established 50 ppb

as the maximum level of ozone acceptable in indoor spaces

occupied by people.  21 C.F.R. § 801.415 (1994).  These

regulations reflect a widely-held belief in the scientific and

medical communities that exposure to excessive concentrations of



5

ozone poses health risks to humans, particularly to the

respiratory system.  Consumers Union has cited, and Quantum has

not refuted, a multitude of authorities, including the pertinent

government regulations and numerous articles from scientific and

medical literature, to illustrate the health concerns regarding

ozone.

Consumers Union's household air cleaner project, which

culminated in the October 1992 article, began in September 1991

when Frank Iacopelli ("Iacopelli") was assigned to lead the

project team evaluating home air cleaning devices.  Iacopelli, a

trained chemical engineer, spent eight months working full time

on the air cleaner project.  The first stage of his work involved

extensive research about air purifiers.  During his research, 

Iacopelli consulted government regulations and publications,

articles from scientific and medical journals, and materials

generated by Consumers Union during prior projects involving air

purifiers.

While researching ozonators, Iacopelli noted the regulations

promulgated by OSHA, the EPA, and the FDA.  Based on his

research, Consumers Union decided to adopt the FDA limit of 50

ppb as the benchmark for its testing.  This regulation was

promulgated by the FDA in 1976 and applies to room air purifiers

that generate ozone either incidentally or intentionally.  The

FDA characterizes ozone as "a toxic gas with no known useful

medical application" and notes that to be effective as a

germicide, ozone "must be present in a concentration far greater



     3In 1990, the American Lung Association of Minnesota
recommended against the use of ozonators "because of the
possibility of reaching elevated levels [of ozone] in enclosed
spaces."

     4UL Standard 867 relates to the testing of electrostatic air
cleaners.  Part of that standard relates to the ozone output of
such devices.  Like the FDA, UL adopts 50 ppb as the maximum
allowable ozone concentration produced by a product for household
use.  Standard 867 calls for ozone testing in a sealed room 8 by
12 by 10 feet in size, and for placement of the ozone monitor
sampling tube 2 inches from the outlet of the product and pointed
directly into the air stream.  Ozone emissions are to be
monitored over a 24 hour period to determine the concentration of
ozone.

     5Attached to DiPippo's affidavit are copies of ozone testing
procedures developed by the National Institute for Occupational
Safety and Health ("NIOSH") and the American Chemical Society. 

6

than that which can be safely tolerated by man and animals."  21

C.F.R. § 801.415 (1994).  Along with the FDA, many health

scientists agree that there are health risks associated with

exposure to ozone at concentrations greater than 50 ppb.3

Having settled on the 50 ppb benchmark, Iacopelli next

considered what test methodology to use to measure the ozone

output of the ozonators.  He consulted Mark Connelly

("Connelly"), a Director of Testing at Consumers Union, and

decided to adapt tests developed by Underwriters Laboratories

("UL") as part of UL Standard 867.4  Quantum does not dispute

that Consumers Union followed the methodology set out in UL

Standard 867.  Rather, Quantum alleges that this methodology was

inappropriate, and through the affidavit of Asciano G. DiPippo,

Ph.D. ("DiPippo"), suggests that there are several other

"generally accepted, more accurate, well-tested procedures"

available.5



DiPippo also testifies, in conclusory fashion, as to the
existence of a test developed by the American Society for Testing
and Materials.  Consumers Union does not dispute that other
methods for testing ozone exist.  Quantum does not dispute that
Consumers Union in fact adopted the test procedure set out in UL
Standard 867.  It is an undisputed fact, therefore, that although
several test methodologies exist, Consumers Union chose to use UL
Standard 867.  Interestingly, Consumers Union alleges that its
decision was motivated, at least in part, by the assertion made
in Quantum's own product literature that its products comply with
UL Standard 867.  Quantum does not dispute that its literature
makes this claim.

7

Initially, Consumers Union intended to test only the Alpine

150, an ozone generator manufactured by Alpine.  However, during

a discussion with Roger Stube ("Stube"), a Senior Project Leader

in Consumers Union's Chemistry and Textile Department, Iacopelli

first became aware of Quantum's ozonators.  After reading about

Quantum in Practical Sailor magazine, Stube had contacted James

Lathan ("Lathan"), then-president of Quantum, to inquire about

purchasing a Quantum ozonator for use in a Consumers Union

laboratory.  Lathan wrote to Stube on July 19, 1991, and

suggested that the Panda Plus model ozone generator would solve

an odor problem in the textile laboratory.  The letter, addressed

to Stube at Consumers Union, stated:

The 90's, being the decade of the environment, will
promote a myriad of garage operations producing ozone
generators and other types of air purification devices. 
Should your Company elect to do a comparison study on
such devices, may we respectfully ask that our products
be included in such a study?  If you would be so kind
as to forward this request, along with the enclosed
information, to the proper department, I would be
greatly appreciative.

Included with the letter was a copy of a paper written by Michael

Ferrante, Quantum's Director of Research and Development,



     6Consumers Union admits this was a deviation from its usual
practice.  Normally, products to be tested are purchased by
shoppers.  In this case, the Editorial Department itself
purchased the ozonator because Alpine, Quantum's competitor,
reportedly used sales tactics that made exaggerated health and
safety claims about ozone.  Consumers Union alleges that it
wanted to determine whether Quantum's sales representatives made
similar claims.  Consumers Union determined  that they did not.

8

entitled "Quantum Ozone Generator -- Type `A'" which discusses,

in some scientific detail, the benefits of ozone generators and

concludes by complaining that ozone gets a "bad rap."  Also

included was a reprint of an article about Quantum's ozone

generators that was published in Practical Sailor magazine's

December 1990 issue.  This article includes a claim by Lathan

that the Panda ozonator "is the first one that doesn't produce

potentially irritating by-products" and states that "Quantum

machines running at full capacity continuously in a room

measuring 10 by 15 feet will produce an ozone concentration that

is half the OSHA limit."  The Practical Sailor article also

attributes to Lathan the statement, "[I]f an individual

sequestered himself in a 10 by 10 room with the machine running

for 24 hours a day for a week, there probably would be some

noticeable irritation of nasal membranes."  Following his

conversation with Stube, Iacopelli decided to include a Quantum

ozonator in Consumers Union's air cleaner reviews.

Consumers Union then purchased a Quantum ozone generator. 

It was decided that the Editorial Department would purchase the

ozonator anonymously.6  Jeffrey Fox ("Fox"), the Assistant Editor

responsible for writing the article, was assigned to purchase a



9

Quantum Panda Plus ozone generator.  There is a factual dispute

as to the reasons why Consumers Union decided to purchase the

Panda Plus model.

Quantum alleges, through the affidavit of its sales

representative, James H. Maher ("Maher"), that on December 23,

1991, Fox came to Maher's home to discuss purchasing a Quantum

ozonator.  Maher alleges that Fox wanted a unit suitable for use

in a one or two room house or condominium of approximately 1200

square feet, and that Fox specifically requested the Panda Plus. 

Maher asserts that he told Fox the Panda Plus was too large for

that application, and that the smaller Panda model was more

appropriate.  However, Maher states that Fox was adamant about

purchasing the Panda Plus and was not interested in the Panda. 

Accordingly, Quantum concludes that Consumers Union intentionally

inflated the ozone concentrations it discovered through its

testing by insisting on purchasing the larger Panda Plus.

Conversely, Consumers Union alleges that Maher never told

Fox either that the Panda Plus was too large or that he should

purchase the Panda instead.  Consumers Union explains that it

chose the Panda Plus because its ozone output more closely

matched that of the Alpine 150, the unit to which it would be

compared in the article.  Additionally, Consumers Union points

out that Quantum marketed the Panda Plus as appropriate for

residential use, and stated in its literature that its ozone

output was well within acceptable limits.  Despite this factual

disagreement about Consumers Union's motivations, it is clear



     7Consumers Union points out that although Quantum itself
claimed in its marketing material that its ozonators comply with
all requirements of UL 867, UL declined to approve Quantum's
ozonators.

10

that Maher did sell the Panda Plus ozonator to Fox, and that was

the unit which was reviewed in Consumer Reports.

Consumers Union conducted tests on the Panda Plus using the

methodology set out in UL Standard 867.7  The UL test methods

were modified in that Consumers Union used a sealed test chamber

measuring 9 1/2 by 20 1/2 by 8 feet (approximately 1550 cubic

feet), while the UL standard calls for a sealed room measuring 8

by 12 by 10 feet (960 cubic feet).  Iacopelli helped design this

test chamber.  Consumers Union alleges, and Quantum does not

refute, that by using the larger chamber Consumers Union actually

recorded lower ozone concentrations.

Gary Vickers ("Vickers"), a Consumers Union technician,

performed the testing under Iacopelli's direct supervision.    

According to Consumers Union, the initial testing in the sealed

chamber was conducted on February 12 and 13, 1992.  Ozone

measurements were taken two inches from the ozonator's output

port as set out in UL Standard 867.  Two different devices were

used to measure ozone concentrations in the test chamber.  Ozone

detector tubes were used to corroborate the ozone levels recorded

by an electronic ozone monitor that was specially modified by

Consumers Union for its testing purposes.  Quantum alleges that



     8As with many of Quantum's allegations, this assertion is
supported by little more than conclusory statements contained in
self-serving affidavits.

     9Consumers Union alleges, and Quantum's then-President
Lathan admitted, that it is "a very human propensity" for users
to set the ozonator at its highest setting.

     10Quantum submits virtually no evidence to support these
conclusory assertions made in the affidavits of DiPippo and
William H. Racca.  DiPippo provides scantily documented test
results for the smaller Panda ozonator, but none for the Panda
Plus model that was tested by Consumers Union.  Interestingly,
even the test results DiPippo claims to have recorded for the
smaller Panda model are well in excess of the FDA limit.

11

these testing devices were inaccurate and that their use was

scientifically inappropriate.8 

With the Panda Plus set on its highest setting, the ozone

concentration was measured at 1000 ppb within thirty minutes.9 

After fifteen hours, the level reached 2700 ppb.  The Panda Plus

was tested on its lowest setting from February 29 through March

2, 1992.  According to Consumers Union, the ozone concentration

reached 150 ppb after 42.5 hours.  All results obtained from the

sealed room testing exceeded the 50 ppb limit established by the

FDA.  Iacopelli recorded these test results in the Project Data

Book, an exhaustive record of Consumers Union's testing which was

submitted in support of this motion.  Quantum asserts that its

products comply with both the FDA and OSHA limits, and alleges

that its ozonators can not generate the levels of ozone

concentration reported by Consumers Union.10

 Having concluded the sealed room testing, Consumers Union

held a standard pre-report meeting on or about March 17, 1992. 

The meeting included Iacopelli, Connelly, and Ned Groth, Ph.D.



12

("Dr. Groth"), a Manager in Consumers Union's Technical

Director's Office.  At the meeting, Iacopelli described the

results of the ozone testing and stated that he believed both the

Alpine and Quantum machines were "not acceptable" because their

ozone emissions exceeded FDA standards.  All present concurred

with Iacopelli's assessment, and it was also agreed, at Dr.

Groth's suggestion, that further testing should be conducted with

the same chamber re-configured to provide one complete air change

per hour - a rate of air exchange typical for a home.  Quantum

alleges that the decision to conduct additional testing reflects

Consumers Union's realization that its sealed chamber testing was

flawed.  However, Quantum has produced no evidence to support

this conclusory speculation about the state of mind of Consumers

Union officials.

On April 28 and 29, 1992, the Panda Plus was subjected to

the additional testing.  Ozone measurements were taken by

Vickers, under Iacopelli's supervision, at a distance of nine

feet from the Panda Plus - a distance calculated to measure the

ambient ozone level within the room.  After 24 hours operation,

ozone detector tubes measured the ozone concentration at 700 ppb. 

These results were again recorded in the Project Data Book.

Once all testing was concluded, Iacopelli prepared a

Technical Report detailing his findings.  Included in the

Technical Report is an extensive list of the sources Iacopelli

consulted during his exhaustive research.  The report was

reviewed by Connelly, Vickers, Dr. Groth, Jeffrey Asher, and Alan



13

Eckhaus from the Technical Director's Office, in order to assure

its technical accuracy and readability.  Vickers also conducted a

detailed citation check to verify the accuracy of the data to be

cited in the article.  Finally, Consumers Union policy requires

that whenever a project leader concludes that a product should be

judged "not acceptable," that decision must be approved by the

Technical Director, R. David Pittle, Ph.D. ("Dr. Pittle").  Dr.

Pittle approved Iacopelli's determination that both the Alpine

and Quantum ozone generators were "not acceptable" after he met

with Iacopelli and Connelly in early May 1992.

Once Consumers Union's Technical Division approved the

findings of the air cleaner testing, the Editorial Department

proceeded to draft the article which appeared in the October 1992

issue of Consumer Reports.  Fox, the article's author, first

reviewed numerous background sources including magazine and

newspaper clippings, scientific and medical reports, statements

by public and private agencies, and the Minnesota state court

decisions in the litigation involving Alpine.  Fox submitted a

first draft of the article to Consumers Union's Managing Editor,

David Heim, in July 1992.  Drafts of the article were also

circulated within Consumers Union, and were reviewed by both the

Technical Division and the Editorial Department.  In the

Technical Division, Iacopelli, Connelly, Dr. Groth, Vickers, and

Dr. Pittle all reviewed drafts and suggested changes where

necessary prior to final publication.  In the Editorial

Department, drafts were reviewed by Heim, Fox, and Irwin Landau,



14

who was then Editor of Consumers Union.  The Consumers Union

library also performed a source checking review to verify the

accuracy of statements contained in the article.  Consumers Union

alleges that when the article was finally published in October

1992, no one who was involved with either the testing or the

resulting article had any doubt that all references to ozone,

Quantum, and the Panda Plus were completely truthful and

accurate.

Consumers Union asserts, and Quantum admits, that the safety

and efficacy of ozone generating air purifiers has been a

controversial topic for more than fifteen years.  In 1976, the

FDA adopted its regulation limiting ozone levels in indoor

occupied spaces to 50 ppb.  The American Lung Association

published a study illustrating the dangers of ozone as an air

pollutant in July 1989, and in July of 1990, the American Lung

Associations of Michigan called for a ban on the sale of

ozonators.  Similarly, both the American Lung Associations of

Minnesota and the North Carolina Department of Environment,

Health, and Natural Resources have recommended against the use of

ozone generators in occupied spaces.  In 1991, a Minnesota state

court found Alpine, Quantum's competitor, guilty of violating

consumer fraud laws by making false claims that ozone is safe

indoors, has health benefits, poses no risks to people with

respiratory disorders, and that Alpine ozonators emit harmless

concentrations of ozone.  In May 1990, a television news program

in Minneapolis aired a story criticizing Alpine.



     11These periodicals include: Practical Sailor; Soundings;
Marine Business Journal; Latitude 38; OEM Business; West Marine
1992 Master Catalog; Success; Pet Product News; and The Studio

15

Quantum did not remain silent in the midst of this debate

about ozone and ozonators.  In response to consumer inquiries,

Quantum distributed a letter written by Ed McCabe ("McCabe"), the

author of the book Oxygen Therapies, in which McCabe discussed

the benefits of ozone generators and dismissed their critics by

stating the "only negative comments are traceable to industries

with competing products, or from the people aligned with them who

believe the negative propaganda."  McCabe and Quantum had a

reciprocal relationship: McCabe received commissions on Quantum

sales which he generated, and Quantum sold McCabe's book. 

Additionally, Lathan, Quantum's former president, wrote a letter

to the editor which was published by the magazine Indoor Air

Review in which Lathan criticized the FDA for concluding that

ozone is a toxic substance with no known medical benefits. 

Lathan also authored an article published in the periodical The

Family News entitled, "OZONE IS OUT TO GET YOU, It's Tired of

Being Maligned" in which he defended both ozone and the use of

ozone generating air purifiers.

The controversy over ozone is also a factor in the marketing

of Quantum's products.  The company's promotional literature

includes reprints of articles reviewing its products, as well as

an article which extols the supposed health benefits attributable

to ozone.  Quantum's ozonators have been reviewed and promoted in

several periodicals.11  Quantum asserts that this publicity



Report.  Quantum also received coverage of its business
activities in several articles that appeared in the local Rhode
Island press. 

16

constituted "free advertising" and that it has never paid for any

print or broadcast advertising.

Quantum voluntarily submitted its ozonators for review by

several organizations, both public and private.  In a letter to

Quantum dated February 8, 1991, the Rhode Island Department of

Health declined to approve Quantum's products for use in

regulated food businesses.  James Gamelin, Acting Principal

Industrial Hygienist at the Department of Health noted in an

internal memorandum that he was "even more concerned that use of

these ozone generators presents significant potentials for

unnecessary and undesirable health risks to the general public,

especially those with compromised respiratory conditions."   The

Department based its decision not to approve Quantum's ozonators

on its finding that "ozone is considered unsafe to breath [sic]

at any level."  Quantum also submitted its ozonators for UL

approval.  UL denied its approval due to concern over the ozone

levels produced by the machines.  Finally, and most

significantly, Quantum solicited Consumers Union to review its

products.  Consumers Union did so and the resulting article led

to this lawsuit.

II.  DISCUSSION

A. Summary Judgment Standard



17

Rule 56(c) of the Federal Rules of Civil Procedure sets

forth the standard for a court ruling on a summary judgment

motion:

The judgment sought shall be rendered forthwith if the
pleadings, depositions, answers to interrogatories, and
admissions on file, together with the affidavits, if
any, show that there is no genuine issue as to any
material fact and that the moving party is entitled to
a judgment as a matter of law.

In determining whether summary judgment is appropriate, the Court

must view the facts on the record and all inferences therefrom in

the light most favorable to the non-moving party.  Continental

Cas. Co. v. Canadian Universal Ins. Co., 924 F.2d 370, 373 (1st

Cir. 1991).  Additionally, the moving party bears the burden of

showing that there is insufficient evidence in the record to

support the non-moving party's position.  Celotex Corp. v.

Catrett, 477 U.S. 317, 325 (1986).  If that showing is made, the

motion can then be granted if, as a matter of law, the moving

party is entitled to judgment in its favor.  In weighing a motion

for summary judgment, the Court must consider the evidence on the

record in the context of the substantive evidentiary burden which

must be met in order for a party to prevail at trial.  Anderson

v. Liberty Lobby, Inc., 477 U.S. 242, 254 (1986).  In a

defamation case where the First Amendment standard articulated by

the Supreme Court in New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254

(1964), is applicable:

[A] court ruling on a motion for summary judgment must
be guided by the New York Times "clear and convincing"
evidentiary standard in determining whether a genuine
issue of actual malice exists - that is, whether the
evidence presented is such that a reasonable jury might



18

find that actual malice had been shown with convincing
clarity.

Anderson, 477 U.S. at 257.  As the following analysis will

demonstrate, Quantum is clearly a limited purpose public figure. 

Accordingly, if Consumers Union can show that Quantum would be

unable to prove to a reasonable jury, by clear and convincing

proof, that Consumers Union published defamatory or disparaging

falsehoods with actual malice, then this Court must grant summary

judgment for defendant.

B. Applicable Law

The Court need not undertake an extensive analysis of what

state's law is applicable to this case.  The First Amendment

standards articulated in New York Times and its progeny, and

discussed below, are controlling.

C. Quantum is a Limited Purpose Public Figure

In New York Times, the United States Supreme Court held that

the First Amendment precludes public officials from recovering

damages for defamatory statements relating to their official

conduct unless they can prove that the defendant made the

statements with actual malice.  376 U.S. at 279-80.  The Court in

New York Times defined actual malice as knowledge that the

statement was false or reckless disregard as to whether or not it

was false.  Id. at 280.  The constitutional protection recognized

by the Court in New York Times was extended to cover public

figures in addition to public officials in Curtis Pub. Co. v.

Butts, 388 U.S. 130, 155 (1967).  In Gertz v. Robert Welch, Inc.,

418 U.S. 323, 345 (1974), the Supreme Court outlined three



19

categories of public figures to whom the New York Times standard

applies.

[I]t may be possible for someone to become a public
figure through no purposeful action of his own, but the
instances of truly involuntary public figures must be
exceedingly rare.  For the most part those who attain
this status have assumed roles of especial prominence
in the affairs of society.  Some occupy positions of
such persuasive power and influence that they are
deemed public figures for all purposes.  More commonly,
those classed as public figures have thrust themselves
to the forefront of particular public controversies in
order to influence the resolution of the issues
involved.  In either event, they invite attention and
comment.  Gertz, 418 U.S. at 345.

Those defamation plaintiffs who have voluntarily injected

themselves into particular public controversies are classified as

limited purpose public figures.  Id. at 351.  As such, the New

York Times First Amendment standard applies to allegedly

defamatory statements concerning the limited range of public

issues with which the limited purpose public figure plaintiff is

involved.  See id.

Like most judicially defined constitutional standards, the

heightened First Amendment threshold that public figure

defamation plaintiffs must overcome reflects a balance between

competing interests.  On one hand, states have an interest in

securing compensation for individuals whose reputation has been

harmed by defamatory falsehood.  Gertz, 418 U.S. at 341.  On the

other hand, First Amendment jurisprudence recognizes that the

freedoms of speech and the press require "breathing space" so

that they may be meaningfully exercised.  Id. at 342 (citing

National Ass'n for Advancement of Colored People v. Button, 371



20

U.S. 415, 433 (1963)).  The Supreme Court has recognized that

imposing liability for defamation risks encouraging a cautious

and restrictive exercise of First Amendment freedoms which will

restrict the free flow of information to the public.  Gertz, 418

U.S. at 340.  It is such "self censorship" that New York Times

and its progeny seek to prevent.

Public figure defamation plaintiffs must surmount a higher

constitutional threshold because the state's interest in

protecting public figures from defamatory falsehood is less acute

than its interest in protecting private individuals.  See Gertz,

418 U.S. at 344.  The policy rationale behind this distinction

has two main components.  First, public figures are less

vulnerable to injury from defamatory falsehoods than private

individuals.  Id.  Because public figures usually have greater

access to the channels of communication, they are better able to

mount an effective public response to rebut false statements. 

Id.  Second, public figures have, in essence, assumed the risk of

injury from defamatory falsehood by voluntarily entering the

public forum.  Id. at 345.  Given these two factors, in a

defamation case brought by a public figure, the balance tips

towards protecting the First Amendment interest of encouraging

freedom of speech and the press.

The Supreme Court's decision in Gertz reflects this policy

rationale.  The Court held in Gertz that, "So long as they do not

impose liability without fault, the States may define for

themselves the appropriate standard of liability for a publisher



     12The New York Times actual malice standard applies to both
product disparagement claims and defamation claims in cases where
the plaintiff is a public figure.  Flotech, Inc. v. E.I. Du Pont
de Nemours & Co., 814 F.2d 777 n.1 (1st Cir. 1987); Bose Corp. v.
Consumers Union of U. S., Inc., 508 F. Supp. 1249, 1271 (D. Mass.
1981), rev'd on other grounds, 692 F.2d 189 (1st Cir. 1982),
aff'd, 466 U.S. 485 (1984).  In Bose, the district court noted
that a manufacturer's interest in the reputation of its products
deserves less protection than an individual's personal reputation
because damage to the reputation of a product can always be
quantified monetarily, and because manufacturers have access to
the channels of communication to rebut disparaging comments.  508
F. Supp. at 1270.  Conversely, a strong policy rationale favors
recognizing First Amendment limitations on product disparagement
claims because consumers have an interest in obtaining
information about the quality and characteristics of products. 
Id.  Especially because such information often pertains to health
and safety issues, the First Amendment prevents the free flow of
product information from being stifled by the threat of
disparagement claims.  See id. at 1271.  Accordingly, if this
court finds that Quantum was indeed a public figure, then all
four counts of Quantum's Complaint will be subject to the actual
malice test. 

21

or broadcaster of defamatory falsehood injurious to a private

individual."  418 U.S. at 347.  If a plaintiff is a public

figure, however, then the burden is on the plaintiff to prove by

clear and convincing evidence that the defamatory falsehood was

made with knowledge of its falsity or with reckless disregard for

the truth.  Id. at 342.

It is therefore necessary for this Court to determine at the

outset whether Quantum is a public figure.  If the Court

determines that Quantum is a public figure, then Quantum will be

required to surmount the lofty barrier of the New York Times

standard to succeed in opposing Consumers Union's motion for

summary judgment on its defamation and product disparagement

claims.12



     13Consumers Union does not argue that Quantum enjoys
sufficient fame or notoriety to qualify as a public figure for
all purposes.  From the facts on the record it is obvious that
Quantum does not.  It is also clear that Quantum is not an
involuntary public figure, and Consumers Union does not argue to
the contrary.  Therefore, the Court confines itself to examining
whether Quantum is a limited purpose public figure.

22

Whether Quantum is a public figure is a question of law for

the Court to decide.  See U.S. Healthcare, Inc. v. Blue Cross of

Greater Philadelphia, 898 F.2d 914, 938 (3rd Cir. 1990), cert.

denied, Independence Blue Cross v. U.S. Healthcare Inc., 498 U.S.

816 (1990); Nicholson v. Promotors on Listings, 159 F.R.D. 343,

344 (D. Mass. 1994).  Consumers Union argues that Quantum is a

"prototypical" limited purpose public figure.13  The

determination of a plaintiff's status as a limited purpose public

figure requires a particularized, fact-sensitive examination of

the nature and extent of the plaintiff's participation in the

controversy that gave rise to the alleged defamation.  See Gertz,

418 U.S. at 352; Bruno & Stillman, Inc. v. Globe Newspaper Co.,

633 F.2d 583, 589 (1st Cir. 1980).  Although the pertinent

Supreme Court precedents all dealt with the public figure status

of individual plaintiffs, the Court of Appeals in Bruno &

Stillman set out the standards to be applied in the First Circuit

when determining the status of corporate plaintiffs.  See 633

F.2d at 590-91.

The First Circuit has established what is, in essence, a

three-part test to determine whether a corporate plaintiff is a

limited purpose public figure.  See id. at 590-91.  First, the

Court must determine whether the controversy which gave rise to



     14Although the Supreme Court in Gertz held that the focus of
a court's inquiry should be on the status of the plaintiff, and
expressly rejected the approach taken in Rosenbloom v.
Metromedia, Inc., 403 U.S. 29 (1971), where the central inquiry
was whether the statements pertained to matters of general or
public concern, the determination of the plaintiff's status
necessarily requires a court to examine the public or private
nature of the controversy underlying the alleged defamation.  As
one commentator noted, "Now judges are asked to determine whether
a controversy is 'public', a determination indistinguishable to
the naked eye from whether the subject matter is of public or
general concern."  Laurence H. Tribe, American Constitutional Law
§ 12-13, at 881 (2d ed. 1988) (footnote omuitted).

23

the defamation was a public, or merely private, controversy.  See

id.  Second, the Court must determine whether the controversy

pre-existed the defamatory statements at issue.  Id. at 591. 

Third, the Court must examine the nature and extent of the

plaintiff's participation in the controversy.  Id.  As the

Supreme Court explained in Gertz, the Court must establish

whether the plaintiff "thrust [itself] into the vortex of [the]

public issue" or "engage[d] the public's attention in an attempt

to influence its outcome."  418 U.S. at 352.

The controversy forming the basis for a plaintiff's status

as a limited purpose public figure can not merely be a private

dispute.  See, e.g., Time, Inc. v. Firestone, 424 U.S. 448, 454

(1976)(celebrity divorce was purely private dispute, not public

controversy).  Rather, the implications of the controversy must

extend beyond the self-interest of the litigants in such a way

that its resolution will have some impact on the public.  See

Bruno & Stillman, 633 F.2d at 591.  Accordingly, the public

importance of the issues is an important factor for the Court to

consider when analyzing whether there was a public controversy.14 



24

See Continental Cablevision, Inc. v. Storer Broadcasting Co., 653

F. Supp. 451, 460 (D. Mass. 1986).  See also Dunn & Bradstreet,

Inc. v. Greenmoss Builders, Inc., 472 U.S. 749, 758-59 (1985).

Courts have recognized that, by its nature, consumer

reporting involves matters of particular interest to the public.

See Steaks Unlimited, Inc. v. Deaner, 623 F.2d 264, 280 (3rd Cir.

1980); Bose, 508 F. Supp. at 1270-71.  It enables citizens to

make better informed purchasing decisions by providing

information about consumer products. Steaks, 623 F.2d at 280. 

This information is especially important to the public when it

relates to health and safety concerns about particular products. 

See Bose, 508 F. Supp. at 1271.  Accordingly, courts have

recognized that the First Amendment protects the free flow of

such consumer information.  Steaks at 180; Bose at 1271. 

Therefore, "[r]egardless whether particular statements made by

consumer reporters are precisely accurate, it is necessary to

insulate them from the vicissitudes of ordinary civil litigation

in order to foster . . . First Amendment goals . . . ."  Steaks,

623 F.2d at 280.

The controversy must not only be of public concern, it must

also have existed prior to the defendant's publication of the

allegedly defamatory statements.  Bruno & Stillman, 633 F.2d at

591.  This requirement ensures that a defendant cannot create its

own public controversy in order to claim First Amendment

protection for its defamatory statements.  Id. (citing Hutchinson

v. Proxmire, 443 U.S. 111, 135 (1979)).  Rather, the defendant



25

must have "added its voice to the chorus that was already

discussing" the controversy.  Bose, 508 F. Supp. at 1273.

Finally, the Court must examine the nature and extent of the

plaintiff's participation in the controversy to determine

"whether the prominence, power, or involvement of the [plaintiff]

company in respect to the controversy - or its public efforts to

influence the results of such controversy - were such as to merit

public figure treatment."  Bruno & Stillman, 633 F.2d at 592. 

Courts have considered a number of factors when analyzing the

extent of corporate defamation plaintiffs' participation in

public controversies relating to their products.  One factor is

the nature and extent of the advertising and publicity campaigns

undertaken by a plaintiff.  See Steaks, 623 F.2d at 273; Bose,

508 F. Supp. at 1273.  Another is a plaintiff's pursuit of a

marketing strategy that emphasizes the controversy.  See Bose,

508 F. Supp. at 1273.  A factor that is particularly pertinent in

this case is the plaintiff's active solicitation of independent

product testing and reviews, and the use of such reviews in the

plaintiff's marketing efforts.  See id.  All of these factors

illustrate ways in which plaintiffs seek to influence the outcome

of pre-existing controversies, and consequently invite attention,

comment and criticism.  Id.    

Although not formally incorporated into the Bruno & Stillman

test, an additional factor identified by the Supreme Court in

Gertz is helpful when considering the public figure status of a

defamation plaintiff.  Because the public figure doctrine is



26

based in part on the greater media access enjoyed by public

figures, it is helpful to examine the media access enjoyed by a

particular plaintiff.  See Bose, 508 F. Supp. at 1274.

Consumers Union contends that Quantum is a limited purpose

public figure because Quantum actively participated in a public

controversy about the safety and efficacy of ozone generating air

purifiers.  This controversy is clearly public in nature.  It

stands in marked contrast to the celebrity divorce proceeding

which the Supreme Court held to be a purely private controversy

in Time, Inc., 424 U.S. at 454-55.  Rather, the controversy

swirling in the background of this case revolves around a

significant public health issue, and the effects of its

resolution would clearly range far beyond the scope of the self-

interest of Consumers Union and Quantum.  

It is undisputed that numerous governmental and private

entities have expressed concern, wholly separate from this

dispute between Quantum and Consumers Union, about the health

effects of ozone and ozonators.  Additionally, this case arose

from consumer reporting about the health and safety risks

associated with the use of Quantum's Panda Plus ozonator.  As

both the Third Circuit in Steaks and the district court in Bose

observed, consumer journalism such as that contained in Consumers

Union's article, especially where it relates to health and safety

issues, involves a matter of particular concern to the public. 

See Steaks, 623 F.2d at 280; Bose, 508 F. Supp. at 1270-71. 

Accordingly, this Court finds that the article published in the



27

October 1992 issue of Consumer Reports clearly involved a public

controversy.

It is equally obvious that the public controversy about

ozone and ozonators pre-existed the allegedly defamatory

statements published by Consumers Union.  Quantum admits that the

public controversy has continued for at least 15 years.  The

Consumer Reports article was published in October 1992.  The FDA

adopted its regulation limiting ozone levels in occupied indoor

spaces in 1976.  In the interim span of some 16 years, standards

relating to ozone generators were promulgated by OSHA and UL, and

bulletins warning of the health risks related to ozone and

ozonators were disseminated by the American Lung Associations of

Minnesota and Michigan as well as the North Carolina Department

of Environment, Health, and Natural Resources.  The Court need

elaborate no further on the existence of this controversy prior

to October 1992.  As the district court noted in Bose, Consumers

Union "simply added its voice to the chorus that was already

discussing the merits" of ozone and ozonators.  See Bose, 508 F.

Supp. at 1273.

Quantum was an active participant in this public controversy

and attempted to influence its outcome.  Quantum took advantage

of the "free advertising" opportunities made available by a

number of publications to promote the efficacy of its ozonators. 

By Quantum's own admission, reprints of many of the product

reviews that appeared in these publications were later used by

Quantum in the promotional materials it supplied to prospective



28

customers.  One article about Quantum's ozonators that appeared

in the December 1990 issue of Practical Sailor acknowledged that

"ozone is controversial stuff" and included statements attributed

to Lathan, Quantum's former president, which extolled the

ozonators' benefits while down-playing their harmful side

effects.  Included in the promotional literature that Quantum

sent to prospective customers was the letter written by McCabe

which extolled the virtues of ozonators and criticized those who

had raised concerns about their use.  Also included was a reprint

of an article praising ozone's beneficial health effects.

Quantum also submitted its products for approval to both the

Rhode Island Department of Health and UL, both of whom declined

to approve Quantum's ozonators.  Finally, and most importantly,

Quantum affirmatively solicited Consumers Union's review of its

products in Lathan's letter to Stube.  All of these facts point

to the conclusion that Quantum was an active participant in the

public controversy surrounding ozone and ozonators.  As such,

Quantum clearly invited comment and criticism of the sort which

the New York Times doctrine recognizes as worthy of First

Amendment protection.

One final factor which influences the Court's analysis is

Quantum's access to the media to rebut the statements contained

in the article.  Quantum has repeatedly taken advantage of the

opportunities for publicity offered by various magazine

publishers.  It has also commanded attention in the local Rhode

Island press, and on more than one occasion has issued press



29

releases that resulted in media coverage.  Given all of these

factors: the preexisting public controversy about ozone and

ozonators, Quantum's clear efforts to influence the outcome of

the controversy, and Quantum's access to the media, it is obvious

that Quantum is a limited purpose public figure as contemplated

by Gertz, Bruno & Stillman, and Bose.

Having determined that Quantum is a limited purpose public

figure, the Court must now analyze whether Quantum's claims

survive Consumers Union's motion for summary judgment under the

New York Times standard.  On the record now before the Court, the

Court must determine whether a reasonable jury could find that

Consumers Union published the article in question with actual

malice, that is knowledge that it was false or reckless disregard

as to its truth or falsity.  See Anderson, 477 U.S. at 257.  To

prevail on its claims, Quantum is required to prove actual malice

by clear and convincing evidence, and this evidentiary burden

must guide the Court's analysis at the summary judgment stage. 

See id. 

D. Falsity

When applying the New York Times test, the Court must first

determine whether the statements contained in the article

published by Consumers Union in the October 1992 issue of

Consumer Reports were false.  A public figure plaintiff must

prove the falsity of the allegedly defamatory statements in order

to prevail in a suit for defamation.  Philadelphia Newspapers,



     15It is unsettled under the Supreme Court's decisions
whether a limited purpose public figure plaintiff must prove
falsity by clear and convincing proof, or whether that heightened
evidentiary standard applies only to the issue of actual malice. 
See Harte-Hanks Communications, Inc. v. Connaughton, 491 U.S.
657, 661 n.2 (1989).  This Court need not dwell on the question
because under either standard Quantum clearly fails to establish
the falsity of Consumers Union's published statements.

30

Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 775 (1986).15  To be actionable, the

statement must be materially false, that is, the impact of the

statement on the reader's mind must be different from the effect

that a true statement would produce.  Masson v. New Yorker

Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 517 (1991).  Accordingly, a minor

inaccuracy does not amount to an actionable falsehood unless it

materially alters the substance of the statement.  See id.

In this case, Quantum makes essentially three arguments in

support of its position that the statements contained in the

article were false.  First, Quantum contends that Consumers Union

improperly tested the Panda Plus instead of the smaller Panda

ozonator.  Second, Quantum alleges that Consumers Union used an

improper test methodology and inaccurate ozone measuring devices,

resulting in inflated ozone measurements that exceed the possible

output of the Panda Plus.  Finally, Quantum argues that Consumers

Union did not test the Panda Plus for odor removal, but stated

that it was ineffective nonetheless.  Conspicuous by its absence

is any assertion that Consumers Union: 1) did not perform the

tests discussed in the article; 2) did not achieve the ozone

testing results reported in the article; or 3) did not base

its conclusion that the Panda Plus was "not acceptable" on its



31

finding that the ozone levels produced by the Panda Plus were

well in excess of the limits set by the FDA.

Quantum argues that Consumers Union's conclusion that the

Panda Plus was not acceptable constitutes an opinion based on

undisclosed defamatory facts.  This argument clearly fails. 

Although the Consumer Reports article did not detail the test

methodology utilized by Consumers Union, it did indicate that the

unit was tested in both a sealed chamber and a room configured to

provide one air change per hour.  The article cited the FDA

benchmark and clearly stated the results of Consumers Union's

testing.  Quantum has provided the Court with virtually no

evidence to demonstrate that the information contained in the

article was false.  The scant evidence adduced by Quantum in an

effort to create the inference that Consumers Union performed

scientifically inappropriate testing is contained in conclusory

and self-serving affidavits that stand in marked contrast to the

exhaustive record produced by Consumers Union.

To support its motion, Consumers Union submits the affidavit

of Morton Lippman, Ph.D., an environmental scientist who tested

the same Panda Plus ozonator that was reviewed in the article. 

Dr. Lippman achieved results substantially the same as those

reported by Consumers Union, and he concludes that Consumers

Union's testing was accurate and appropriate.  Quantum has quite

simply failed to produce sufficient evidence to refute the facts

contained in the record produced by Consumers Union, and has

therefore failed to create a genuine issue of fact as to the



32

falsity of the article.  Plainly put, the statements contained in

the article were true.

E. Actual Malice

Not only would Quantum be unable to convince a reasonable

jury that the statements contained in the article were false, but

the evidence adduced by Quantum in opposition to Consumers

Union's motion for summary judgment falls far short of the

requisite clear and convincing proof that Consumers Union

published those statements with actual malice.  As the Supreme

Court has explained, "[j]udges, as expositors of the

Constitution, must independently decide whether the evidence in

the record is sufficient to cross the constitutional threshold

that bars the entry of any judgment that is not supported by

clear and convincing proof of `actual malice.'"  Bose Corp. v.

Consumers Union of U.S., Inc., 466 U.S. 485, 511 (1984).  Actual

malice is defined as a publisher's knowledge that a statement was

false or reckless disregard as to its truth or falsity.  New York

Times, 376 U.S. at 280.  This standard places a limitation on the

protection available to publishers because the First Amendment

does not protect those who knowingly or recklessly make false

statements.  See Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64, 75 (1964).

There are two methods of proving that a defamatory falsehood

was published with actual malice.  First, a public figure

plaintiff can prove actual malice by showing that the defendant

knew the defamatory statement to be false but proceeded to

publish it anyway.  See New York Times, 376 U.S. at 280.  Second,



33

actual malice can be established by proving reckless conduct on

the part of the publisher.  See id.  The Supreme Court explained

in Garrison that in order to demonstrate recklessness, a

plaintiff must show that a publisher had a "high degree of

awareness of . . . [the] probable falsity" of the published

statements.  379 U.S. at 74.  In St. Amant v. Thompson, 390 U.S.

727 (1968), the Supreme Court further elaborated on the concept

of recklessness as it pertains to the New York Times actual

malice standard.  The Court noted that:

[R]eckless conduct is not measured by whether a
reasonably prudent [person] would have published, or
would have investigated before publishing.  There must
be sufficient evidence to permit the conclusion that
the defendant in fact entertained serious doubts as to
the truth of [its] publication.  Publishing with such
doubts shows reckless disregard for truth or falsity
and demonstrates actual malice.

St. Amant, 390 U.S. at 731.  If the allegedly defamatory

statement was made in good faith, then the public figure

plaintiff will be unable to recover.  See id.  In defining these

First Amendment standards, the Supreme Court expressly understood

that it was erecting a barrier that would be difficult for

defamation plaintiffs to hurdle.  Id.  The Court reasoned,

however, that in order to ensure the continued publication of the

truth, the First Amendment must protect those who publish some

erroneous statements as well.  Id. at 732.

Based on the evidence submitted by both Quantum and

Consumers Union, Quantum has failed to allege sufficient facts to

create a jury question on the issue of actual malice.  Quantum

argues that actual malice can be inferred from Consumers Union's



34

decision to purchase the larger Panda Plus ozonator instead of

the smaller Panda model.  Quantum also contends that Consumers

Union juxtaposed the article's discussion of Quantum with its

explanation of the litigation involving Alpine, and as such

created a knowingly false inference that Quantum employed

improper sales techniques.  Finally, Quantum insists that

Consumers Union published the sealed room test results when it

knew they were based on an inaccurate and inappropriate test

methodology.  All three of these assertions as to Consumers

Union's state of mind are raised in Quantum's memorandum, but are

not supported by any evidence beyond that contained in Quantum's

conclusory and self-serving affidavits.

Quantum has provided no factual record from which a

reasonable jury could find clear and convincing proof that

Consumers Union had knowledge of falsity or had serious doubts

about the truth of the statements contained in the article.  In

contrast, the extensive factual record produced by Consumers

Union illustrates a high level of scientific and journalistic

professionalism on the part of all Consumers Union employees

involved in the home air cleaner project.  Consumers Union

conducted extensive research about the benefits and risks of

ozonators.  It carefully selected, adapted, and implemented what

it believed was the most appropriate test methodology.  It

insisted on purchasing the Panda Plus in order to provide a fair



16Quantum's assertion that this is indicative of actual malice on
the part of Consumers Union is clearly speculative, and no
evidence is produced to rebut Consumers Union's explanation.

35

comparison between the Quantum and Alpine ozonators.16  The tests

performed on the Panda Plus were carefully conducted by well-

trained personnel and the results were carefully recorded in the

Project Data Book.  Additional testing, though clearly not

necessary to reach the conclusion that the Panda Plus was "not

acceptable," was performed under more realistic conditions with

hourly air changes, and the results (which were more favorable to

Quantum, but still well in excess of 50 ppb) were included in the

article.  The decision to judge the Panda Plus as "not

acceptable" was made by Iacopelli and reviewed twice - once at

the pre-report meeting with Connelly and Dr. Groth, and once by

Dr. Pittle, Consumers Union's Technical Director.  The article

itself was painstakingly reviewed and edited and was subjected to

extensive fact-checking to assure its accuracy.  From the facts

on the record it is clear that Consumers Union exercised

scrupulous care to ensure the publication of a fair, accurate,

and well-researched article.  Against this record, Quantum's

conclusory arguments are entirely inadequate to prove, by clear

and convincing evidence, that Consumers Union acted with actual

malice.  Therefore, the First Amendment renders Quantum incapable

of prevailing on its claims.

F. Qualified Privilege

Because Consumers Union is entitled to judgment under the

First Amendment standard set out in New York Times, the Court



36

need not consider Consumers Union's argument that it is protected

from liability by a qualified privilege under Rhode Island law.

III.  CONCLUSION

 The Court finds, as a matter of law, that Quantum is a

limited purpose public figure.  Therefore, it can not prevail on

either its defamation or product disparagement claims without

proving, by clear and convincing evidence, that the article

published by Consumers Union in October 1992 contained defamatory

falsehoods and was published with actual malice.  It is

abundantly clear to this Court that the statements contained in

the article were neither false nor published with actual malice. 

The Court therefore grants Consumers Union's motion for summary

judgment on all four counts set forth in Quantum's complaint. 

The Clerk shall enter judgment forthwith for defendant on all

counts of the complaint.

It is so ordered.

                             
Ronald R. Lagueux
Chief Judge
April   , 1995


